Met de diversiteit aan productieopties die beschikbaar zijn om de verpakking mooier te maken gaan veel merken in alle branches over op gebruiken van folies. Een van de meest besproken onderwerpen is het verschil tussen ‘hot foil’ en ‘cold foil’. Het zijn verschillende methodes met verschillende voor- en nadelen. Het kiezen van de juiste methode is gebonden aan veel factoren, maar het hebben van deze uitgangswaarde zal helpen met de prijs, het merk en uiteindelijk met de impact die het heeft op de consument.

Ten eerste hot foil stamping. Dit is een proces waarbij gebruik wordt gemaakt van een metalen plaat die is gegraveerd met een afbeelding van het gewenste specifieke ontwerp. De metalen plaat drukt het te bedrukken ontwerp op het papier. Het resultaat is een sterk reflecterende foto met metallic uiterlijk. Hiervoor wordt een speciale hot foil printer gebruikt.

Dan is er nog cold foil stamping. Dit is een methode die wordt gedaan met een pers. Met een standaard drukplaat wordt er een afbeelding afgedrukt. Een UV-droger activeert vervolgens het hechtmiddel. Het onttrokken folie wordt aangebracht op de gedrukte lijm en zo wordt er een afbeelding gecreëerd.

Wanneer er gekozen wordt tussen hot foiling en cold foiling is het belangrijk om het achterhoofd te houden hoe het er uiteindelijk uit moet zien. Het is het best om te beginnen met behoeften van het product in het bijzonder en vervolgens een match vinden op basis van hoe goed de technologische mogelijkheden af te stemmen zijn op het product. Kijk dus naar wat het product doet en wie de doelgroep is én naar wat voor type verpakking je op zoek bent. In het algemeen biedt hot foil printing meer mogelijkheden, meer definitie en een mooiere glans. Op de website kba-metronic.com worden hot foil printers verkocht, evenals ander soorten printers en hulpmiddelen bij het coderen van producten. Neem gerust even een kijkje op de site.

http://www.kba-metronic.com/