Best brands online
Image default
Marketing

Adverteren op Facebook: is het het waard?

Vroeger was Facebook echt dé plek waar iedereen online te vinden was. Dat is nu wel anders. Wat ooit een levendig platform was om elkaar te volgen en met vrienden te chatten, is het nu vooral de plek waar je contact houdt met je tante of oma. Berichten op iemand zijn tijdlijn plaatsen voelt bijna ouderwets. Dat is natuurlijk niet erg, want trends veranderen. Maar het creëert wel de vraag: is Facebook ads de moeite nog wel waard?

Wat zijn de voordelen van adverteren op Facebook en Meta

Laten we eerst eens eerlijk naar Facebook kijken. Wat zijn de voordelen van op dit platform adverteren?

  • Groot en divers gebruikersbestand, met name oudere doelgroepen.

  • Geavanceerde targetingopties om specifieke doelgroepen te bereiken.

  • Relatief lage kosten per klik (CPC) in vergelijking met andere advertentieplatformen.

  • Mogelijkheid om advertenties te delen tussen Facebook en Instagram, voor een breder bereik.

  • Uitgebreide data-analyse en rapportagetools om prestaties te meten en te optimaliseren.

Hoe Facebook is veranderd als advertentieplatform

Laten we eerlijk zijn, Facebook is niet meer wat het ooit was. Toch kan het, zoals je in het lijstje hierboven ziet, voor adverteerders nog steeds een interessant platform zijn. Waarom? Het platform heeft door de jaren heen wel een enorm publiek opgebouwd. En hoewel het gebruik onder jongeren afneemt, blijven bepaalde doelgroepen – met name de 50- tot 64-jarigen – actief. Richt je je met je producten of diensten op deze groep, dan kan Facebook een waardevolle plek zijn om te adverteren.

Waarom adverteren op Meta nog steeds werkt

Een groot voordeel van Facebook is daarnaast dat het onderdeel is van het bredere Meta-platform. Instagram valt hier ook onder, en is nog altijd zeer populair onder jongere doelgroepen. Adverteren via Meta geeft je dan ook de mogelijkheid om verschillende doelgroepen tegelijk te bereiken. Zo haal je meer uit je marketingbudget door op beide platformen actief te zijn.

Start met een gerichte campagne

Ongeacht het platform waarop je adverteert, kan een goede strategie je campagne maken of breken. Schakel daarom een online marketingexpert of SEA-bureau in om je te helpen. Met de combinatie van jouw kennis van je vak en de specialistische kennis van een online marketeer, haal je het meeste uit je internetadvertenties.