Zelfs de grootste koopjesjager kunnen genieten van de Chinese webwinkels tegen lage prijzen. De topsmartphone voor bijna € 100 of de leren jas van je keuze voor de helft van de prijs? Geen probleem! Maar een online bestelling uit China heeft meer valkuilen dan je denkt. Wij hebben de belangrijkste feiten over bestellen uit China voor je samengevat. Voor al diegenen die graag online winkelen, is er het koopjesparadijs – en het komt uit het Verre Oosten: winkels zoals AliExpress, TinyDeal of DH-Gate lokken met aanbiedingen tegen bodemprijzen. “Een droom,” zou je denken. Toch zijn er een aantal punten die je in gedachten moet houden bij het online bestellen uit China. Het is niet ongewoon om over de douane en invoerrechten te struikelen of plotseling met een gebrekkig plagiaat in je handen te komen. Wij zullen je laten zien waar je rekening mee moet houden. Online bestellen uit China: zo ziet de markt er uitDe Chinese onlinehandel ziet de Europese consument momenteel als een grote, nog onaangeboorde afzetmarkt. Aangezien er nog steeds geen precieze strategie bestaat over de manier waarop klanten kunnen worden gewonnen, ligt de nadruk op dumpprijzen – en dat lijkt te werken. In de Chinese winkels vindt je producten die tot 70% onder de Europese verkoopwaarde liggen. Met deze aanbiedingen worden klanten gelokt, die dan ook de producten van de Chinese fabrikanten kopen. Deze hebben meestal lage productiekosten en de dealers maken een bovengemiddelde winst. De fabrikant van mobiele telefoons Xiaomi produceert bijvoorbeeld smartphones van hoge kwaliteit. Sommige van deze zijn beter dan het nieuwste iPhone-model, maar kosten slechts de helft van de kosten. De producten zijn niet innovatief, maar je kunt kwalitatief hoogwaardige naamloze producten kopen tegen een redelijke prijs. De “grote spelers” in ChinaHet fascinerende ding: De Chinese winkels hebben vaak een geweldige gelijkenis met de online winkelplatforms die we kennen, zoals Amazon of eBay. Ook de structuur van de site is grotendeels identiek. De Chinese tegenhangers bieden echter een veel grotere selectie. De meeste winkels zijn echter zeer verwarrend en je moet er een beetje doorheen klikken om het gewenste product te vinden. Er is ook een taalkundige hindernis, omdat de meeste winkels alleen in het Engels of in slechte Google-vertalingen beschikbaar zijn. De grootste aanbieder die momenteel beschikbaar is, is het AliExpress-platform, dat momenteel een jaaromzet heeft van ongeveer 22 miljard euro. De winkel doet sterk denken aan de Amazone die we kennen. Het is een grote marktplaats waar verschillende retailers hun producten kunnen aanbieden. De behandeling is snel en ongecompliceerd. Van bestelling tot retourzendingHet bestelproces zelf werkt als in een Nederlandse online shop. Stop de goederen in het winkelwagentje en betaal. Tot nu toe, alles goed. Je moet echter vaak de prijs omrekenen, omdat de prijzen van het platform vaak alleen in Amerikaanse dollars worden aangegeven. Verzendkosten zijn meestal in de prijs inbegrepen. LevertijdVeel pakketten worden vanuit Hong Kong of omgeving verzonden. Het kan tot vier weken duren voordat een bestelling je bereikt. Ik heb zelf zeven weken gewacht op een pakje. Dus je moet hier erg geduldig zijn. Daarnaast bieden sommige dealers zogenaamde Warehouses in Europa aan. Dan moet je iets meer betalen voor de goederen, maar je ontvangt ze uit andere EU-landen, dus binnen enkele dagen. Betaling en retourzendingenJe kunt in de meeste winkels betalen met een creditcard of PayPal. Je moet voorzichtig zijn als het gaat om retour zendingen. Het is vaak moeilijk om over de producten te klagen. De klantenservice reageert meestal niet op vragen of spreekt geen Nederlands of alleen gebroken Engels. Onder de €10 aankoopwaarde is de strijd om het geld meestal niet de moeite waard. Maar als je iets duurder wilt teruggeven, heb je veel geduld en assertiviteit nodig. Aangezien het Europese recht niet van toepassing is op aankopen uit China, zal het voor de koper moeilijk zijn om zijn rechten te doen gelden.
|